
Rekenen, maar dan met blokken. Hoe reken je met kleuters? De school van Kobe leert het ons..
Elke maand stuurt de school van Kobe een nieuwsbrief rond. Dit keer stond er een stuk in over hun rekenmethode voor kleuters. Een erg interessant stuk, omdat je je als ouder soms zorgen kan maken over het feit dat de kinderen geen bureautje hebben, dat ze nog geen letter hebben geschreven of nog niet uit hun hoofd weten wat 1+1 is…
Maar dat betekent dus niet dat ze niets met rekenen doen. Door de dag en materialen goed voor te bereiden, leren de kinderen spelenderwijs de rekenbegrippen.
Ik heb zet wat dingen die zij rondom rekenen doen even op een rijtje…
Gewoontevorming: door de dagelijkse dingen in een vast ritme te doen, ontstaat gewoontevorming en weten de kinderen wat er wanneer gebeurt. De dagen van de week hebben een activiteit: maandag schilderdag, dinsdag euritmiedag enzovoort. De theeglazen worden geteld en op de juiste plek neergezet (oriëntatie in de ruimte). De seizoenen zijn zichtbaar in de klasseninrichting. Het ritme van het jaar is herkenbaar door het vieren van de jaarfeesten. Als een kind jarig is, staat op de verjaardagskroon het cijfer. En het juiste aantal kaarsjes staat op tafel.
Spel in de klas: rekenen vraagt een begrip van verhoudingen en dat wordt gevormd doordat kinderen kunnen bewegen in de ruimte. Ze leren hoe hoog of laag iets is, lang of kort, licht of zwaar en hoe ver of dichtbij iets is (ruimtelijk inzicht). Ze spelen met lange en korte planken, de kisten moeten eerlijk gedeeld worden. De planken passen op de kisten. Het opruimen van de blokkenkast, het passen en meten tot de blokken er in passen.
Het spelen in de huisjes: welk dekseltje past op welk pannetje, de kleine lapjes horen in het kleine mandje en worden opgevouwen, de grote zandzakken horen in het blauwe huis.
In het winkeltje in de klas staat een ouderwetse weegschaal met gewichtjes. De spulletjes in het winkeltje worden constant gesorteerd en gerubriceerd. De puzzels in de kast staan netjes opgesteld (de grootste onderop en de kleinere er bovenop). De boekjes in de boekenkast zijn duidelijk gesorteerd: de kleine boekjes op de bovenste plank, de grote boeken op de onderste plank.
Buitenspel: Voor het spel in de zandbak, hebben we kleine en grote schepjes, verschillende vormen bakjes en de korte takjes mogen gebruikt worden als roerlepel, de lange takken worden bij de juf gebracht om de takkenhut te repareren. Er worden kuilen gegraven en volgegooid met (hoeveel?) emmers regenwater. Soms is een plas heel diep en stroomt het water zelfs in je laarzen. Bij het touwtje springen worden telliedjes gezongen. En de hoeveelheid gevonden slakjes/blaadjes/schelpjes wordt geteld.
Tekenen: de oudste kleuters kunnen zich oriënteren op een blad papier. Wat is de bovenkant (de wolken), de onderkant (daar teken ik gras). Waar zijn de hoeken? Soms wordt een tekening al symmetrisch gekleurd. En hoe past de tekening in het laadje, in de breedte of de lengte?
Handwerken: de draad wordt gemeten (zo lang als de lange kant van een tafel), de naald moet in het midden komen (hoe doe je dat?). Het vingerhaakwerkje is klaar als het even lang is als twee tafels.
Broodbakken: We meten en wegen en verdelen het deeg. De oudste kleuters verdelen hun eigen deegje in drieën om te kunnen vlechten (de buitenste streng wordt steeds in het midden gelegd).
Muziek en taal: Het zogenaamde voorbereidend rekenen hangt voor een groot deel samen met de taalontwikkeling. Zonder de taal kunnen kinderen de basisbegrippen niet leren die voor het latere rekenen nodig zijn. We spelen een ochtendspel, voeren kringgesprekken, lezen en vertellen verhaaltjes waarin rekenbegrippen voorkomen, doen spelletjes met op/onder/voor/achter/naast, leren aftelversjes opzeggen, zingen stamp- en klapliedjes op de maat, spelen en dansen kring- en rijspelen en doen wekelijks de euritmieles met een muzikale meester.
Genoeg rekenen voor de kleuters, zonder dat ze het zelf écht goed doorhebben krijgen ze dus aardig wat mee!
Ik wist al wel dat ze veel deden, maar dit (!) maakt op mij echt indruk 🙂
Wat grappig om te lezen! Ik hen vroeger bij Frederiek in de klas gezeten en ben nu zelf juf van een kleutergroep. Voor mij is dit mijn dagelijks werk maar sinds ik moeder ben sta ik er steeds meer bij stil dat dit voor ouders niet altijd vanzelfsprekend is.
Ha Margit, wat leuk om van je te horen! Grappig om het allemaal een keer van de andere kant mee te maken, lijkt me. Zeker als juf! Heb je zelf kinderen ook van basisschoolleeftijd al? En ben benieuwd: komen die dan bij jou in de klas of juist niet? Liefs!