Het geheime (basisschool)leven van mijn kleuter. En hoe ik toch iets over zijn dag te weten kom.

Elia’s allereerste twee weken op de basisschool zitten erop. Na de eerste week, dus na daar 27,5 uur doorgebracht te hebben, en na veel pogingen van mij om er met hem over te praten, wist ik het volgende:

  • Elia was op maandag de enige met een hele appel. De andere kinderen die appel hadden, hadden hem in partjes gesneden meegekregen van huis.
  • Een jongetje uit Elia’s groep had op woensdag in zijn broek geplast.
  • Van de juf mochten ze niet drinken na het buitenspelen.
  • Toen Elia mocht kiezen waar hij mee wilde spelen, koos hij een keer de knikkerbaan. Maar de dag daarna niet meer (#beentheredonethat).
  • Er is een kindje dat een zwarte pet met witte letters erop aan zijn rugzak heeft hangen. Verder heeft niemand dezelfde tas.
  • Op school kun je zien welke dag het is.
  • Elke dag gaan ze twee keer buitenspelen. Elia heeft tijdens het buitenspelen een keer gestept.
  • Elia’s buurjongen, die naast hem zit in hetzelfde groepje, had op donderdag twee boterhammen bij zich: eentje met kaas en eentje met nutella.
  • Groepje blauw is druk. De juf zegt dan: ‘stop, stop, stop’.

Ik weet niet wat jullie, maar ik vind dit nogal summiere informatie voor zo’n grote verandering in zijn leven. Dat de vraag ‘Hoe was het vandaag op school?’ me weinig zou opleveren, daar was ik al gauw achter. Zo’n vraag is ook te vaag en te veelomvattend voor hem. Bovendien zit hij relatief lang op school (dagelijks van 8.30 tot 14.00, lang leve het continurooster!), dus misschien weet hij om 14.00 al niet meer precies wat hij om 9.00 deed. Ook wil ik hem niet vragen overstelpen bij het ophalen (terwijl ik wel razend benieuwd ben) en heb ik geleerd dat het beter is om het er later op de dag, een beetje tussen neus en lippen door, over te hebben. Bijvoorbeeld tijdens het verven, of wanneer we naar het winkelcentrum wandelen. Gelukkig is er inmiddels ook een ouderavond geweest waar we te horen hebben gekregen hoe een schooldag er in grote lijnen uitziet.

JM ouders geeft voorbeelden van originele vragen die je kunt stellen aan je kind en die waarschijnlijk wél effect hebben. Op de site van Ouders van nu vind je ook een lijstje. Niet alle vragen zijn bedoeld voor kleuters van vier jaar uit groep 1, maar de volgende wel (sommige heb ik zelf bedacht):

  • Met wie heb je in de pauze gespeeld?
  • Wie kan er harder rennen dan jij?
  • Wat had B. / Z. / ander kind uit je klas vandaag op zijn of haar brood?
  • Wat zei de juf toen jullie in de kring zaten?
  • Ben je vandaag naar de gymzaal geweest?
  • Wie kan zijn eigen jas al aandoen?

Niet dat ik op basis van de (eveneens bondige) antwoorden van Elia nou weet hoe zijn dag eruit ziet, maar ik weet in elk geval iets. Verder berust ik erin dat mijn zoon een geheim leven heeft waar ik niks vanaf weet. Kan ik me mooi alvast voorbereiden op later, als hij in de puberteit zit ;-).

*Foto door Ayla Maagdenberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *