
Schoolhunting: Op zoek naar de beste basisschool voor Kobe
En toen viel die envelop op de mat. Alweer vier maanden geleden startte onze zoektocht naar scholen voor Kobe. Op 6 december 2018 moet hij beginnen in een kleuterklas met gemiddeld zo’n 14 tot 29 andere kinderen en nu is het onze tijd om na te denken op welke school hij op die dag voor het eerst gaat binnenwandelen. Grote verantwoordelijkheid! Ik vind het spannend. Al denk ik dat de voorpret en voorspanning vooral bij ons ligt, want Kobe is alleen maar onwijs nieuwsgierig. Hij denkt niet in termen van ‘grote spannende school’ maar ‘wanneer mag ik nou?’.
Omdat het zo ingewikkeld is om al die schoolgidsen, systemen en visies uit elkaar te houden – en ik me kan voorstellen dat meerdere ouders hiermee strugglen – leek het mij best een goed moment om hier wat over op papier te zetten. Lichtelijk aan de objectieve kant, want we hebben nog geen keuze gemaakt.
Het eerste dat ik merkte na alle open dag bezoeken – voor ik de deepdive maak – is dat elke school dezelfde passie heeft: de beste leef- en leeromgeving voor de leerlingen creëren. De ene school doet dit klassikaal en de andere weer wat meer individueel, maar het einddoel is hetzelfde. Het lijkt erop dat niet de school, maar eigenlijk het kind zelf bepaalt wat een goed systeem voor hem is. Een hele vrije omgeving kan voor het ene kind de uitkomst zijn en hem helemaal energiek doen voelen, terwijl het andere kind juist vastigheid en regels nodig heeft. De conclusie of een school geschikt is voor een kind, kun je volgens mij niet al op zijn derde levensjaar maken, niet wanneer het kind nog volop in een spelenderwijs leermodus zit. Een trend die scholen tegenwoordig over het algemeen oppakken, want ik merk dat steeds meer scholen zich richten op het kind als individu en lessen/materialen aanpassen aan de snelheid waarin het kind leert en de struggles die hij in zijn zogenaamde rugzak heeft zitten.
Nu ben ik de afgelopen paar maanden een aantal open dagen afgegaan en erachter gekomen dat er in onze buurt een aantal verschillende type scholen zitten; een Jenaplan, Montessori (Openbaar) en Vrije School. Nog meer maar dit zijn de types die hier het meeste voorkomen en waar wij een keuze uit zullen maken. Wat info over deze scholen heb ik op een rijtje gezet. Iedere school heeft wel weer aparte kenmerken. Zodoende zet ik ze op een rijtje.
Montessori – In het Montessori systeem wordt ook wel omschreven als het systeem in ‘vrijheid in gebondenheid’. Er wordt naar kinderen als individu gekeken. Lesmaterialen en leersnelheid wordt aangepast aan het kind. Op Montessorischolen zijn kinderen van verschillende leeftijden gegroepeerd in één klas. Dit om de sociale omgeving zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Er worden geen cijfers gegeven, maar kinderen mogen zichzelf corrigeren.
Vrije school – De vrije school is niet per se wat de naam insinueert vrij te noemen. Vrij staat hier voor de vrijheid waarin de school de kinderen laat om zichzelf en hun talenten te leren kennen en te ontwikkelen. De basis waar ze in dit schoolsysteem mee werken is het individu en de verschillende levensfases waarin kinderen zich bevinden. Heel sterk geloven zij in het spelende kind en de leerfases waar een kind doorheen gaat. Deze verschilt enorm tussen onderbouw- en bovenbouwleeftijd. Vrije Scholen bieden vaak een breder pakket aan van (vooral creatieve) vakken en leraren houden zich hier bezig met wereldse thema’s zoals aardrijkskunde en
Jenaplan – Binnen het Jenaplan onderwijs werken werknemers en hier zitten kinderen bij in de klas. Het doel in dit schoolsysteem is kinderen van verschillende leeftijden met elkaar samen te laten ‘leven’ als samenleving met een professionele opvoeder naast hen in de klas. Kinderen hebben vaak een maatje in de klas van een hogere of lagere leeftijd en er worden veel gesprekken gevoerd en gepraat over waardes, emoties en de maatschappij.
Beslissing maken. Waar let je op?
Als je op zoek bent naar een lijstje punten die je kunt afvinken voor, tijdens of na zo’n open dag, dan kun je met deze al een heel eind komen. Tenminste, je kunt alvast nadenken hoe je over deze punten denkt.
- Zelfstandigheid
- Grootte van de klassen
- Grootte van de school
- Multiculti ja of nee
- Afstand van huis naar school
- Mannelijke leraren/medewerkers
- Speelgelegenheid
- Focus klassikaal of individu
- Combinatieklassen
- Wordt er gepest/hoe gaat de school om met pestgedrag
- Kringgesprekken
- Vieringen
- Andere kindjes die erheen gaan
Waar let jij op of zou je op letten in de zoektocht naar een basisschool?