
Stelling: met een digibord leren basisschoolleerlingen meer dan met een oud schoolbord
Eerder hebben we onszelf en jullie gevraagd of je je kinderen niet tekort doet, wanneer je ze geen pc of tablet voorschotelt. Ook op scholen is dit verschil aardig groot. De reden dat ik deze stelling heb geplaatst is de overgang van Kobe van de vrije school naar een school waar er eens in de week wél een laptop op de bureaus staan en waar ze werken met een digibord. Dat dit efficiënter is, vooral voor de juf, dat zal heel waarschijnlijk wel zo zijn. Maar zouden kinderen hier ook meer door leren? We gaven onze mening.
Kobe is van een vrije school overgegaan naar ‘regulier’ onderwijs.
Wat ik vooral denk is dat de roulatie van informatie en het feit dat het aangesloten is op het internet, kinderen dus met een digibord wel méér zou kunnen leren. Maar op een normaal schoolbord zie je als leerling dat de juf op een rustige manier iets op een schoolbord tekent. De juf vertelt er dan van alles bij en kinderen raken niet afgeleid door alle tierlantijntjes die het internet biedt (knoppen bovenin, buttons onderin, felheid van het scherm etcetera). Daarnaast is het denk ik ook zo, als de juf iets op het schoolbord heeft geschreven met krijt, dit even kan inwerken op de kinderen. Voor een paar minuten. Het kan binnenkomen. Met een digibord betwijfel ik stiekem hoe kwalitatief de informatie is.
Ik begrijp dat het een logische stap is in deze digitale wereld en dat het de juf een stuk gemakkelijker maakt (in twee stappen zet ze een filmpje van schooltijd op, maar ook kan de juf of meester gemakkelijker switchen tussen de lessen), maar toch denk ik dat een combinatie nodig zal blijven. De lesstof die echt even in moet werken bij de leerlingen kun je dan op het reguliere bord schrijven en filmpjes of het overzicht van de taken per leerling kun je dan op het digibord kwijt.
Ik denk dus NO, vanaf een digibord leren leerlingen niet per se meer.
Tjonge, interessante stelling! Ik denk natuurlijk meteen aan mijn eigen klaslokaal. Als juf in het speciaal onderwijs ben ik extra blij met de combinatie van digibord en ‘gewoon’ bord. De leerlingen die ik lesgeef zijn erg gebaat bij visuele ondersteuning. Nu kan ik zelf natuurlijk tekenen (niet zo goed, ik tekende eens een kat en toen vroeg iemand of het en schildpad was…), maar ik kan niet in mijn eentje een video nadoen.
Ik gebruik het digibord veel, elke les wel, vooral aan het begin, bij de uitleg of bij de activeringsfase waarin we voorkennis ophalen. Maar ik zorg er ook altijd voor dat leerlingen niet de volledige 50 minuten naar dat bord zitten te kijken. Zo is er ook elke les ruimte en tijd voor (stil)lezen, uit een fysiek boek dus, en voor zelfstandig werken of groepsgesprekken.
In het verleden heb ik ook lesgegeven in lokalen waar geen digibord was. Ik ervoer dat toen niet als gemis, maar als ik er nu over nadenk, waren die lessen echt wel leuker geweest mét de digitale mogelijkheden (en internet!) erbij.
Ik denk dat kinderen met een digibord niet per se meer of beter leren dan zonder, maar je hebt wel meer verschillende mogelijkheden om de lesstof aan te bieden, dus in totaal meer kans dat daar een manier tussen zit die aansluit bij de leerstijl van een bepaalde leerling. Toch vind ik het te ver gaan om te zeggen dat je ze ’tekort doet’ zonder digibord. Net als ik niet vind dat je kinderen tekort doet door ze nooit tv te laten kijken. Dan ontstaat er namelijk vanzelf ruimte voor andere vaardigheden en treden andere soort leerprocessen in werking. NO op de stelling, met als kanttekening dat ik als docent wél heel blij ben met het bestaan van het digibord!
Andere stellingen waarover wij onze mening gegeven hebben: