
Stelling: één activiteit na school is voldoende voor een kleuter
De fijnste dagen vind ik de dagen waarop we helemaal niets hoeven. Wat dus meestal alleen in het weekend zo is, want doordeweeks gaat Elia naar school. Als hij uit school komt, vinden we het allebei fijn om even thuis te zijn. Elia en Noël spelen dan samen want die hebben elkaar gemist, we eten iets en daarna gaan we vaak weer naar buiten, fietsen of naar een speeltuin. Wat mij betreft is dat genoeg op een dag. Daarom zorg ik er ook bewust voor dat onze agenda vaak leeg is. Ik vind dat prettig, en mijn kleuter ook.
Geen van mijn kinderen zit nog op zwemles of op een sport. Als ze ouder zijn, gaat dat wel gebeuren. Dan zal onze agenda vanzelf voller raken, en daar zullen we dan ook een weg in vinden. Maar voor nu is dit heerlijk. Ik houd sowieso van deze manier van slow living, dat werd al gauw duidelijk toen de quarantaine net begon en we veel thuis zaten (ik plukte daar mooi de voordelen van!).
Volgens mij heb je verschillende typen mensen – en dus ook verschillende typen kinderen. Ik zie dat nu al vrij duidelijk terug in mijn zoons: Elia zijn dingen gauw te veel (te veel prikkels, te veel onzekerheid, te veel drukte…), terwijl Noël altijd overal voor in is. Zouden onze dagen volgepland zijn, dan denk ik dat Noël daar vrij goed op zou gaan. Maar voor nu is het 2 tegen 1, dus doen wij inderdaad niet meer dan één activiteit na school. Als reactie op de stelling kies ik voor NO, de hoeveelheid activiteiten die ouder én kind aankunnen verschilt per persoon.
Kobe zit tegenwoordig op zwemles! Elke zondag in de ochtend gaan we met hem daarheen (we mogen nu natuurlijk niet meer blijven kijken, voorheen mocht dit wel). Op zondag is hij erg relaxt, we ontbijten rustig, we spelen nog even en erna gaan we lunchen en nog een activiteit doen (naar de dierentuin bijvoorbeeld).
Op een schooldag, dus doordeweeks, gaat Kobe óf naar de BSO, óf hij wordt opgehaald (door mij/opa en oma/door oppas). De woensdag zou een middag kunnen zijn dat we er tijd voor hebben om nóg iets te doen met hem: hockey, judo, klimmen (?), scouting, dat soort dingen zijn mogelijk. Alleen: vind ik het best intensief. Die twee BSO-middagen breken hem al op. Dat vind ik een activiteit op zich. Dus wij zitten nog een beetje in dubio…
In principe vind ik ‘bij een vriendje spelen’ ook ook al een activiteit. Dus; als ik die twee BSO-middagen, een keer spelen met een vriendje, iets leuks doen met de oppas én misschien nog een sport erbij (of iets anders wat hij nu nog niet doet) allemaal reken als naschoolse activiteiten, dan zou het wel heel gek zijn als ik op deze stelling YES zou antwoorden. Mijn reactie is dan ook NO, ik denk dat er prima meer dan één activiteit na school kan zijn, míts je kind daar relaxt onder is en het aankan. Dit moeten ouders zelf goed bedenken en aanvoelen 🙂
Andere stellingen waarover wij onze mening gegeven hebben: