
Suzuki, eerst muziek luisteren en dan pas spelen. De grondlegger van de muziek.
Afgelopen februari hebben wij een piano gekregen. We wilden starten met lessen, maar toen kwam Corona om de hoek krijgen. Nu hebben we aardig wat ‘leads’ voor leraren. Maar wat is een goede les, hoe krijgen we Kobe (en later Vicky) enthousiast over pianospelen en muziek maken?
Een buurman vertelde mij afgelopen week over de Suzuki methode van muziek leren. Ik was zodanig geïntrigeerd dat ik er een blog over wilde maken.
Op verschillende sites leer ik wat deze methode inhoudt. De Japanse Shinichi Suzuki geloofde en ontdekte hoe krachtig ‘moedertaal’ is en dat je dit ook in muziek kunt toepassen.
Op Suzukimuziek lees ik wat achtergrond informatie. Overal ter wereld leren kinderen natuurlijk hun eigen taal spreken. Dat klinkt erg logisch, maar ligt ingewikkelder dan we denken. Hoe bijzonder is het dat overal ter wereld, kinderen zich complexe grammaticale regels in de taal eigen kunnen maken en hun taal spreken met subtiele verschillen in uitspraak, taalmelodie en idiomatisch gebruik, afhankelijk van waar in hun land ze wonen. Juist kinderen lijken degene die een aanzienlijk vermogen hebben tot leren én dat kinderen enorm goede oren moeten hebben om deze differentiatie in klant te kunnen snappen en uitoefenen.
In deze video leggen ze het heel duidelijk uit:
Dus..
Jong (onder 3) leren, veelvuldig luisteren, de betrokkenheid van de ouders bij de lessen en zowel in groepsverband als individueel leskrijgen, zijn kernelementen van de methode.
Ik denk dat iedere ouder veel onderdelen deze methode al zou kunnen doorvoeren alvorens ze overgaan op officiële lessen. Lekker vaak muziek maken!