Stelling: een goede leerkracht is belangrijker dan een goede basisschool


Sommige stellingen worden mij zo in de schoot geworpen. Van de week hoorde ik een gesprek tussen twee moeders op het schoolplein. Het ging over de interimdirecteur die er nu is, en die er een beetje een potje van maakt. De moeders hoopten op verbetering op de korte termijn. Maar, zo redeneerde de een, echt last hadden ze er nou ook weer niet van en hun kinderen ook niet, want die hadden gelukkig al het hele schooljaar dezelfde, goede juf.

Zoals bekend werk ik in het onderwijs, en vind ik dit een interessante kwestie. Want is dat wel zo? Als je kind een goede juf of meester heeft binnen een slechte (in jargon: zwakke) school, is het dan geen probleem? En wat als het andersom is – een goed(e) (aangeschreven) school, maar jouw kind treft net die ene rotte appel voor de klas? Ik denk dat je, zeker in het basisonderwijs waar kinderen 4 of 5 dagen met dezelfde leerkracht doorbrengen, meer hebt aan een goede juf of meester dan aan een goede school.

Een goede school zegt namelijk niks over de prestaties van een individuele persoon. En andersom maakt 1 zwaluw nog geen zomer. Als een school bekend staat als ‘goed’, zegt dat natuurlijk wel iets over het gemiddelde. Daar kun je als ouder dan ook je keuze voor een school op baseren als je wilt, maar zelfs dan blijft er veel afhangen van het (on)geluk welke leerkracht je treft. Op de middelbare school is dat anders, daar krijgen kinderen automatisch met veel verschillende juffen en meesters te maken. Maar voor de basisschool zeg ik absoluut YES: een goede juf of meester is belangrijker dan een goede school. Alleen kun je daar helaas niet van tevoren op selecteren omdat je niet weet wie je kind zal ‘krijgen’…



Kobe zit op de vrije school. Voordat wij de keuze maakte voor een geschikte school, blogde ik al over de jacht naar de geschikte school. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Vrije School, een school waar ik over de meeste punten een goed gevoel had; de visie van de school/directeur, de diversiteit van lerare(sse)n, hun vastigheid op de school (allemaal vast in dienst) én de kleinschaligheid van de school. Allemaal onderdelen waar ik en M. de school op hebben uitgekozen.

De stelling ‘een goede leerkracht is belangrijker dan een goede basisschool‘ roept mij dan ook een aantal vragen op. Want: als je voor een leraar een school uitkiest, hoe ga je dan de rest van de basisschooljaren door komen? Of ga je switchen van school zodra de leraar je niet bevalt? 😉

Ik denk dat de fijnheid van een leerkracht en het gevoel wat je bij een school hebt enigszins hand in hand gaan. De visie van de school en hoe zij denken over de ontwikkeling en scholing van kinderen sijpelt – logischerwijs – door naar de leerkrachten. Als je als ouder een goed gevoel hebt bij een school, dan zullen de leraren vaak ook in dit plaatje passen. Dat er misschien één jaar tussenzit, van de 8 jaar dat ze op die school zitten, waarin een leerkracht je niet zo aanspreekt, moet dan wel kunnen.

Als de school en hun gedachtegang over scholing goed voelt en dichtbij jezelf als ouder staat, denk ik dat je een goede keuze voor een school maakt. Voor een leerkracht specifiek een school kiezen of goed vinden? Hmm nee niet aan mij besteed. Mijn reactie op de stelling is dus NO, een goede leerkracht is niet belangrijker dan een goede basisschool.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *