Boekrecensie Slaap! (leidt tot meer slaap)

Susanne Willekes schreef het boek Slaap!, met als ondertitel: Hoe je baby van 0-12 maanden doorslaapt.

Nou, als dat geen gegarandeerd verkoopsucces opleverde, weet ik het ook niet, want als er íets is waar jonge ouders gebrek aan hebben dan is het slaap.

Willekes – de eerste gecertificeerde Nederlandse kinderslaapcoach en tevens ervaringsdeskundige als moeder met een slecht slapend kind – belooft ons niet Hét Enige Echte Succesvolle Recept voor goede slapers (en ook geen bergen goud), en juist dat vond ik er heel fijn aan. Ze erkent dat sommige kinderen van nature betere slapers zijn dan andere, en steekt daarmee ook meteen ouders met slecht slapende kindjes een hart onder de riem. Sowieso is Willekes erg empathisch, er is ook een heel hoofdstuk ‘voor de ouders’ waarin ze erkent hoe zwaar het leven van een ouder met slaapgebrek kan zijn. En dat is fijn, veel fijner dan een boek waarin alleen maar staat ‘doe dit en dat’.

Wat ik al dacht en in dit boek bevestigd werd

Vóór 6 maanden is een baby neurologisch, fysiek en mentaal niet klaar voor slaaptraining. Yes. Dat dácht ik intuïtief al, en het is fijn om het dan zwart op wit bevestigd te zien. Willekes vertelt dat we tot die leeftijd geen onnodige tranen willen zien, en dat slapen ‘afdwingen’ dus nooit een goed idee is (ik wil nooit tranen zien, maar vanaf 6 maanden zou je in principe dus wel met slaaptraining kunnen beginnen als je dat wilt).

Laten huilen is een achterhaald devies. Nog zo’n mooie zin waar ik het volledig mee eens ben! Ook schrijft ze dat baby’s onder de 4 maanden nog niet over manieren beschikken om zichzelf te kalmeren (zoals de speen pakken of een hydrofiele doek tegen zich aan drukken), dus dat je deze hele jonge baby’s niet kunt verwennen. Verder benadrukt ze dat het oké is om je baby tot 6 maanden te helpen als het hem niet lukt om zelf in zijn eigen bed in slaap te vallen.

Sleep in motion. De zogenaamde ‘sleep in motion’, waarbij de baby in de auto of in de draagzak of kinderwagen slaapt, is dan ook ‘toegestaan’. Het gaat erom dát een baby slaapt (en dan het liefst minimaal 45 minuten, zo lang duurt 1 slaapcyclus), en hoe of waar is van ondergeschikt belang. Ook dit geldt voor baby’s jonger dan 6 maanden!

Wat ik persoonlijk van dit boek geleerd heb

Slaap leidt tot meer slaap. Het klinkt zo logisch: een goed uitgerust baby slaapt sneller en fijner in dan een oververmoeide. Maar baby’s die moe zijn kunnen ook over hun slaap heen komen (als je de signalen of de natuurlijke bedtijd dus mist) en dan juist helemaal hyper worden, waardoor je denkt: zie je wel, hij is niet moe. Dit herkende ik heel erg. Het is dus de kunst om de baby in bed te leggen vóór het zover is. De natuurlijke bedtijd ligt tussen de 18.00 en 19.00 uur.

Nog wat dingetjes die ik nog niet wist:

  • Het is een goed idee om het ook overdag donker te maken in de slaapkamer als je baby gaat slapen. Zelf deed ik dit eerst niet, omdat ik dacht dat een baby het verschil tussen dacht en nacht moest leren. Maar blijkbaar draag je daar op die manier dus niet aan bij en komt het de slaapkwaliteit juist ten goede als een baby in een donkere kamer slaapt.
  • Een hoofdbeschermer voor een ledikant is niet nodig. En toch hebben wij er nog steeds eentje omdat Noël alle kanten op beweegt en ik anders bang ben dat hij zijn hoofd hard stoot. Voor kleine baby’s kan de hoofdbeschermer echter gevaarlijk zijn.
  • De hoeveelheid melk en eten die een baby krijgt heeft geen effect op doorslapen. Een papfles voor het slapen gaan kan juist eerder leiden tot een onrustige nacht omdat dat moeilijker te verteren is. Echt een eye-opener vond ik.

Welke tips ik in de praktijk gebracht heb

Noël slaapt nu in een donkere slaapkamer, ook overdag. Verder ben ik veel alerter op de vermoeidheidssignalen en leg ik hem vaker in bed terwijl hij nog in een goede bui is. Hij gaat dan heus niet altijd gelijk slapen (was het maar zo’n feestje, haha), maar over het algemeen zie ik zeker dat hij meer uur slaap op een dag pakt en daardoor in wakkere toestand ook vaker in een goede bui is. Ook werd hij ’s avonds vaak huilend wakker rond 21/22u (en dan niet van de honger), en komt dat nu zelden meer voor. Hoewel mijn beide zoons van zichzelf al goede slapers zijn, zie ik dus zeker het positieve effect dat deze nieuwe kennis nu al op mij/ons heeft.

Slaap leidt tot meer slaap, en Slaap! doet dat ook. In ons geval althans. Ik zou het zeker aanraden aan mensen die openstaan voor tips, zonder meteen een kant en klare oplossing te verwachten.

Eindscore:
★ ★ ★ ★ 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *